Tramwaje Śląskie S.A. inwestuje w nowy tabor: 50 najnowocześniejszych tramwajów trafi na śląskie tory

W biurach Tramwaje Śląskie S.A. miało miejsce historyczne wydarzenie – podpisanie umowy na zakup przyszłościowego taboru tramwajowego. Firma zasili swoje szeregi o 50 nowoczesnych wagonów, które będą kursowały między innymi po trasach w Bytomiu.

Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia, podkreśla, że współpraca z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią ma na celu podniesienie jakości taboru autobusowego i tramwajowego, aby pasażerowie mogli cieszyć się większym komfortem podróży. Zauważa również, jak ważną rolę odgrywa komunikacja tramwajowa w codziennym życiu miasta.

Inwestycja ta jest rekordowa pod względem kwoty przeznaczonej na zakup – blisko 777 milionów złotych brutto. Jest to największy budżet przydzielony do jednego projektu w historii spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Marcin Michalik, członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor ds. infrastruktury i rozwoju, informuje, że dwie polskie firmy produkujące tramwaje – PESA Bydgoszcz S.A. oraz Modertrans Poznań Sp. z o.o. – dostarczą pierwsze pojazdy już w przyszłym roku. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych i obligacji spółki. Pozwoli to na wycofanie najstarszych pojazdów z lat 70., które codziennie pokonują trasę między Gliwicami a Dąbrową Górniczą, przejeżdżając miesięcznie ponad milion kilometrów.

PESA dostarczy łącznie 40 sztuk tramwajów jedno i dwukierunkowych, natomiast Modertrans dostarczy 10 krótkich jednoczłonowych wagonów dwukierunkowych. Pojazdy tych producentów są dobrze zapoznane z pasażerami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jako że od wielu lat kursują na naszych torach. Wszystkie wagony zostały skonstruowane według najnowszych technologii i najwyższych światowych standardów.

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i przyjazne dla środowiska oraz osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi i inne udogodnienia, będą bardziej energooszczędne i powodujące mniejsze zużycie energii elektrycznej. Dodatkowo, nowe modele charakteryzować się będą mniejszym hałasem i wibracjami. Pierwsza partia, składająca się z 10 dwukierunkowych wagonów z Modertransu i 10 wagonów z PESA, zostanie dostarczona do połowy przyszłego roku. Kolejne pojazdy będą dostarczane stopniowo, a cały kontrakt ma zostać zrealizowany do połowy 2027 roku.