Pomimo zdania sobie sprawy przez coraz większą liczbę osób o istnieniu metod oszustw takich jak „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na pracownika banku”, przestępcy nadal uparcie próbują wyłudzić nielegalne środki. Często niestety z powodzeniem. Właśnie dlatego, tak istotne jest uświadamianie społeczeństwa i przypominanie, jak ustrzec się przed byciem ofiarą takiego oszustwa.
Schemat postępowania oszustów jest praktycznie zawsze taki sam. Najpierw w starych książkach telefonicznych szukają potencjalnej ofiary, po czym nawiązują z nią kontakt. Pierwszym krokiem jest rozmowa telefoniczna, podczas której fałszywie przedstawiają się jako policjant, pracownik banku, prokurator czy funkcjonariusz CBŚP. Dodatkowo, aby nasilić presję na swoje ofiary, imitują sytuacje wymagające natychmiastowej reakcji i nie dają czasu na refleksję lub sprawdzenie informacji. Próbują przekonać starsze osoby, że ich pieniądze są potrzebne do schwytania przestępców, lub że gotówka na ich koncie jest narażona na łatwy atak oszustów, bądź że ich bliscy potrzebują pilnej pomocy finansowej po poważnym wypadku. Co gorsza, te nieoczekiwane telefony od osób podszywających się pod krewnych czy pracowników instytucji państwowych często kończą się utratą całego dorobku życia.
Dlatego, kiedy otrzymamy taki telefon od rzekomego policjanta, warto od razu zakończyć rozmowę. Nie angażujmy się w rozmowy z oszustem.
Zawsze pamiętajmy, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do tożsamości osoby dzwoniącej do nas, zadającej się za pracownika jakiejś instytucji, to warto to zweryfikować. Takie sytuacje zgłaszajmy na policję i konsultujmy z rodziną.
Pamiętajmy również, aby podczas sprawdzania tożsamości osoby dzwoniącej do nas, najpierw rozłączyć rozmowę z oszustem i połączyć się z numerem alarmowym!
Warto także zapamiętać, że prawdziwy policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji i nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelanie ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!
Nie dajmy się namówić na pozostawienie naszych oszczędności w jakimś odosobnionym miejscu, wydanie ich nieznajomej osobie czy wręczenie przez okno.
Pamiętajmy, aby nigdy nie udostępniać kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych osobom, co do których tożsamości nie jesteśmy pewni i którym nie ufamy.
Zawsze omawiajmy nietypowe sytuacje, które nas spotykają z innymi członkami rodziny. Wszelkie podejrzane prośby o przekazanie lub pożyczenie pieniędzy zgłaszajmy na Policję.
Rozmawiajmy z seniorami z naszego otoczenia, być może uchronimy ich przed podobną sytuacją w przyszłości. Warto uświadamiać ich o potencjalnym zagrożeniu niewiadomych numerów stacjonarnych. Można także rozważyć zmianę numeru telefonu seniora lub wymianę aparatu stacjonarnego na komórkowy.