Rewitalizacja bytomskiego dworca PKP: nowe poszycie dachu, ekrany akustyczne i inne prace budowlane

Początkowe etapy montażu nowego pokrycia dachowego z blachy cynkowo-tytanowej na hali peronowej dworca PKP w Bytomiu, widziane od strony Zamłynia, zostały już rozpoczęte. Firma realizująca projekt, PORR SA, nieustannie prowadzi prace związane z deskowaniem pod nowe pokrycie dachu hali peronowej, a jednocześnie rozpoczęła montaż konstrukcji dla pierwszych ram świetlika. Prace budowlane trwają równolegle, obejmując układanie płyt krawędziowych na peronach, montaż zadaszenia nad wejściem do zachodniego tunelu oraz budowę pierwszych ekranów akustycznych w rejonie hali peronowej.

Michał Bieda, wiceprezydent Bytomia, podkreśla znaczenie przebudowy linii kolejowej nr 131 prowadzącej przez Chorzów Batory, Bytom i Nakło Śląskie, jak również modernizacji hali peronowej. Wskazuje na istotność tych inwestycji dla transportu towarowego i pasażerskiego w regionie oraz możliwość szybkich i dogodnych połączeń w ramach kolei metropolitalnej, a także bezpośrednie połączenie z międzynarodowym lotniskiem w Pyrzowicach.

Przy równocześnie prowadzonych pracach związanych z piaskowaniem, malowaniem i czyszczeniem stalowej konstrukcji hali peronowej, zaawansowane są też prace nad deskowaniem hali i montażem konstrukcji dla pierwszych ram świetlika. Już niemal 2200 metrów kwadratowych deskowania pod docelowe pokrycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej zostało wykonane. Planowane są również prace związane z montażem przeszkleń na świetliku i ścianach szczytowych oraz umieszczeniem nowego napisu „BYTOM” technologii LED na ścianie szczytowej.

Zamontowanie pierwszych ekranów akustycznych o konstrukcji stalowej wypełnionej szkłem zostało zauważone przez mieszkańców przechodzących placem Wolskiego. Montaż tych ekranów rozpoczął się w rejonie hali peronowej dworca PKP i ma być kontynuowany aż do wiaduktu kolejowego nad ulicą Chorzowską, gdzie znajdują się budynki mieszkalne i publiczne. Ekran akustyczny oprócz skutecznej izolacji hałasu charakteryzuje się odpornością na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne.

Modernizacja hali peronowej to tylko fragment pracy nad przebudową odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Przy ulicy Składowej budowane jest Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, które ma zapewnić bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. Budowa nowych peronów wyspowych dwukrawędziowych na stacji w Bytomiu jest także w toku, podobnie jak prace związane z układaniem płyt krawędziowych.

Prace przy przebudowie linii nr 131 będą kontynuowane również poza halą peronową. Przewidziane jest modernizacja wiaduktów kolejowych nad ulicami Dojazd, Chorzowską i Sienną, a także przebudowa około 28 kilometrów torów oraz sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kolejne etapy prac przewidują remont kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, który obecnie obsługuje transport towarowy.

Prace mają zostać zakończone w 2025 roku.