Powrócenie połączenia kolejowego Bytom-Gliwice: niezwykle popularne wśród pasażerów

W październiku 2023 roku, połączenie kolejowe pomiędzy Bytomiem a Gliwicami, które zostało przywrócone do życia dwa lata wcześniej, zgromadziło niemal 12,5 tysiąca pasażerów. Te informacje podała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która jest odpowiedzialna za finansowanie tej trasy. Rekord ta liczba jest dowodem na rosnąca popularność tej usługi wśród podróżujących.

Po ośmiu latach nieaktywności, w grudniu 2021 roku, dzięki wsparciu finansowemu ze strony metropolii, pasażerowie mogli znowu skorzystać z połączenia pociągów kursujących na trasie Gliwice-Bytom. Pociągi pokonywały wówczas około 20-kilometrowy odcinek bez żadnej stacji pośredniej w nie więcej niż 20 minut (obecnie ten czas był skrócony do 16 minut). Pierwszy rok dotowania tego połączenia kosztował metropolię 5,2 milionów złotych i obejmował utrzymanie 15 par pociągów na tej trasie.

Łukasz Zych, rzecznik GZM, przypomniał we wtorek, że w grudniu 2022 roku z połączenia skorzystało ponad 2 tysiące osób. Ta liczba jednak rosła – w maju 2022 roku było już prawie 6 tysięcy pasażerów, we wrześniu – 8 tysięcy, a od marca poprzedniego roku utrzymuje się na poziomie około 10 tysięcy pasażerów miesięcznie, aż do rekordowego października.

Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM odpowiedzialny za transport, podkreślił, że metropolia „stawia na szynę”. Rozwój połączeń kolejowych to dla nich priorytet – początkowo poprzez dofinansowanie już istniejących tras, a następnie poprzez współfinansowanie inwestycji mających na celu stworzenie sieci Kolei Metropolitalnej.

Połączenie pomiędzy Bytomiem a Gliwicami jest całkowicie finansowane przez GZM. W dni robocze kursuje tam 15 par pociągów, a w dni wolne – 11 par. Linia ta została gruntownie wyremontowana w ostatnich latach. Prace modernizacyjne na odcinku LK147 Bytom-Zabrze Biskupice-Maciejów zakończyły się w październiku 2021 roku i objęły około 11,9 kilometra linii kolejowej.

Realizowane prace miały na celu przede wszystkim poprawę warunków dla ruchu towarowego, bez uwzględnienia infrastruktury dla pasażerów. PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie prowadzą przetargi na budowę lub modernizację przystanków kolejowych na tej linii w ramach programu na lata 2021-25. Planowany termin zakończenia prac to koniec listopada 2024 roku.

GZM przewiduje, że w ciągu kilku najbliższych lat połączenie Gliwice – Bytom zyska alternatywną trasę dzięki odbudowie fragmentu linii i budowie nowych łączników kolejowych w Rudzie Śląskiej. Wówczas pociągi kursujące na tej trasie będą mogły zatrzymywać się również w Rudzie i centrum Zabrza.

W rozkładzie jazdy na rok 2023, wprowadzonym 11 grudnia 2022 roku, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia subsydiuje 94 połączenia kolejowe, realizowane przez Koleje Śląskie. Wśród nich są wszystkie pociągi kursujące między Bytomiem a Gliwicami. Do finansowanych połączeń należy również 22 pociągów Katowice – Gliwice, 24 Tychy Lodowisko – Katowice, a także 12 Tychy Lodowisko – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Łączna kwota dotacji na przewozy kolejowe z budżetu GZM na ten rok wynosi 20,9 milionów złotych.

Metropolia podkreśla, że finansowanie dodatkowych połączeń to tylko jeden z kroków na drodze do stworzenia Kolei Metropolitalnej. Wspólnie z miastami udało się pozyskać dodatkowe środki na rozwój infrastruktury kolejowej z rządowego programu Kolej Plus. Umowy w tej sprawie zostały podpisane z PLK w grudniu ubiegłego roku.

Wśród inicjatyw mających na celu ułatwienie podróżowania po metropolii są Metrobilety i bilety 24h+kolej, które uprawniają do korzystania ze wszystkich środków transportu publicznego (kolei, autobusów, trolejbusów i tramwajów). Są to elementy wspólnej taryfy Kolei Śląskich i Zarządu Transportu Metropolitalnego.