Plan rozwoju drogi S1 pomiędzy Dąbrową Górniczą a Sosnowcem przygotowany przez firmę z Lublińca

Decyzja o wyborze firmy, która będzie odpowiedzialna za projekt rozbudowy drogi ekspresowej S1 pomiędzy miastami Dąbrowa Górnicza a Sosnowiec, została podjęta przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wybrano projekt firmy Gramar z Lublińca, która oferuje stworzenie dokumentacji projektowej dla około 4,25 kilometrów trasy S1 za kwotę blisko 2,5 mln złotych. Środki na sfinansowanie tego zamówienia pochodzą z funduszy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wśród sześciu nadesłanych ofert, propozycja firmy Gramar okazała się najbardziej korzystna. Jeśli do 18 listopada 2024 roku nie zostaną złożone odwołania od tej decyzji, to istnieje szansa na podpisanie umowy jeszcze w bieżącym roku.

Zakres umowy obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (w ciągu maksymalnie 19 miesięcy od momentu podpisania umowy), wsparcie dla zamawiającego podczas przetargu na roboty budowlane, w tym udzielanie wyjaśnień i odpowiedzi oferentom (8 miesięcy), a także pełnienie nadzoru autorskiego podczas realizacji robót opartych na sporządzonej dokumentacji projektowej (82 miesiące). Całość prac związanych z umową ma potrwać 109 miesięcy.

Planowane prace obejmują rozbudowę drogi ekspresowej S1 na odcinku długości około 4,25 km. Początek prac planowany jest na wysokości ulicy Marcina Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, natomiast kończyć mają się przed węzłem Porąbka, przy ulicy Wiejskiej w Sosnowcu. W ramach rozbudowy zostaną przebudowane lub rozbudowane węzły Dąbrowa Górnicza Podlesie oraz Dąbrowa Górnicza Sulno.

Firma Gramar ma za zadanie dostosować konstrukcję drogi i obiektów mostowych do przenoszenia obciążeń o wartości 11,5 tony na oś. Dodatkowo, na jezdni prowadzącej w kierunku Pyrzowic powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych o podstawowej funkcjonalności, wyposażone w miejsce do kontroli i/lub ważenia pojazdów.

Rozbudowa obejmuje również demontaż i ponowne budowanie 11 wiaduktów i dwóch mostów. Zostaną także przebudowane lub rozbudowane istniejące przepusty, a tam gdzie zajdzie taka potrzeba, zostaną stworzone nowe. Projekt przewiduje również odwodnienie i oświetlenie drogi, analizę potencjalnego wpływu ruchu drogowego na otoczenie oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.

Planowane są również prace związane z budową kanałów technologicznych. Istniejące uzbrojenie terenu, które kolidować będzie z projektowanymi rozwiązaniami, zostanie przebudowane. W ramach inwestycji przewidziano również uwzględnienie w projekcie przyłączy energetycznych i telekomunikacyjnych oraz modułów wdrożeniowych, które mają być instalowane w pasie drogowym podczas budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem.