Istniejąca od dwóch dekad Pracownia Stalowe Anioły w Bytomiu i jej spektakularne mozaiki wielkoformatowe

Artystyczna działalność Magdaleny i Jacka Wichrowskich w Bytomiu trwa nieprzerwanie już od 22 lat. Początki sięgają śródmiejskiego podwórka, gdzie para założyła własną pracownię. Dziś, Stalowe Anioły są nierozłącznym elementem krajobrazu ul. Jainty oraz letniego Festiwalu Sztuki Wysokiej. Tym co podsumowuje dotychczasowy dorobek artystyczny tej dynamicznej pary jest wystawa zatytułowana „Mozaikowy Bytom” – dokumentacja pracy Magdaleny Tomal-Wichrowskiej oraz Katarzyny Sokołowskiej.

Wystawa powstała w ramach stypendium z zakresu twórczości artystycznej i popularyzacji kultury, które Magdalena Wichrowska zdobyła w ubiegłym roku w dziedzinie sztuk wizualnych. Jak zaznacza artystka, przygotowując projekt stypendialny, postanowiła skupić się na codziennej pracy twórczej, a nie na festiwalu. Stalowe Anioły to marka, która rozwijała się w zaciszu rodzinnego atelier.

Magdalena Tomal-Wichrowska specjalizuje się w malarstwie, grafice, polichromii ściennej, witrażach i przede wszystkim mozaikach wielkoformatowych. Współpracując z Katarzyną Sokołowską i zespołem Pracowni Stalowe Anioły, wykonała przez dwie dekady wiele realizacji sakralnych i świeckich m.in. w Gliwicach, Rybniku, Tarnowskich Górach oraz Turze.

Prace te nierzadko są monumentalne na miarę kościoła w Gliwickich Łabędach, gdzie nad 140 metrami pracowały artystki przez 9 miesięcy. Prace te można podziwiać także w Bytomiu – przy Beceku, budynku „Ul” przy ul. Korfantego czy ul. Witczaka.

Równocześnie z tworzeniem dzieł sztuki Magdalena Tomal-Wichrowska prowadzi zajęcia dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, organizuje warsztaty mozaikowe. Podczas tych warsztatów każdy ma okazję odczuć jak wiele trudu kosztuje wykonanie nawet najmniejszych elementów mozaikowych.

W Pracowni Stalowe Anioły można obejrzeć wystawę „Mozaikowy Bytom”, która dokumentuje proces twórczy nad wielkoformatowymi mozaikami. Od dwudziestu lat pracownia ta przyciąga nie tylko artystów i miłośników metaloplastyki, ale także tych, którzy chcą spróbować swoich sił w tym wymagającym rzemiośle.

Magdalena Tomal-Wichrowska podkreśla, że od momentu otwarcia galerii i rozpoczęcia swojej drogi artystycznej, kontakt z odbiorcą i jego ocena jej pracy jest dla niej istotnym źródłem energii.