Kompleksowa modernizacja ulicy Kilara w bytomskim Rozbarku wchodzi w pierwszą fazę

Zaczyna się pierwsza faza związana z planowaną renowacją ulicy Kilara w dzielnicy Bytomia – Rozbarku, która ma nastąpić w najbliższych latach. Umowę na przygotowanie szczegółowej dokumentacji przebudowy podpisał już Miejski Zarząd Dróg i Mostów. Większość funduszy na ten cel udało się zdobyć z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Ulica Kilara, będąca dawniej drogą techniczną łączącą nieistniejącą już kopalnię Rozbark z ulicami Łagiewnicką i Chorzowską, jest teraz wykorzystywana nie tylko przez mieszkańców Rozbarku. Korzystają z niej także widzowie Teatru Rozbark, goście Centrum Sportów Wspinaczkowych i Siłowych oraz lokalni przedsiębiorcy. Jednak ze względu na jej zły stan – liczne pęknięcia i wybrzuszenia nawierzchni oraz brak kanalizacji deszczowej – od jakiegoś czasu istnieje pilna potrzeba remontu.

„Droga ta wymaga gruntownej renowacji ze względu na swój zły stan techniczny. Pierwszym krokiem jest opracowanie projektu tej przebudowy. Po skończeniu tego etapu, złożymy wniosek o dodatkowe środki na realizację tego istotnego dla mieszkańców projektu”, powiedział Michał Bieda, wiceprezydent Bytomia.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów zawarł umowę wartą ponad 235 tys. złotych na przygotowanie pełnej dokumentacji przebudowy ulicy Kilara oraz fragmentów ulic Tuwima, Bernardyńskiej i Łagiewnickiej. Dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Funduszu Odporności na te cele wynosi prawie 115 tys. złotych.

Pierwszym krokiem w realizacji tej inwestycji jest stworzenie dokumentacji projektowej, która obejmuje m.in. modernizację 1-kilometrowego odcinka drogi wraz ze skrzyżowaniami ulicy Kilara z ulicami: Tuwima, Bernardyńską i Łagiewnicką, a także w rejonie ulicy Chorzowskiej. Projektowany jest również budowa ścieżki dla rowerzystów i pieszych, instalacja kanalizacji deszczowej i kanału technologicznego oraz tworzenie i modyfikowanie oświetlenia.

Projektanci muszą także uwzględnić potrzebę modernizacji sieci i urządzeń podziemnych, przestawienie słupów elektrycznych i oświetleniowych oraz prace związane z zagospodarowaniem terenu. Konieczna będzie również zmiana geometrii skrzyżowań ulic: Kilara z Łagiewnicką oraz Kilara i Tuwima, gdzie obecnie znajduje się minirondo. W planach przebudowy ulicy Kilara wykonawca musi też pomyśleć o właściwym zagospodarowaniu zieleni.

Bytomskie Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „KaNaD” oprócz przygotowania pełnej dokumentacji będzie musiało uzyskać wszystkie niezbędne zgody i pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych. Na opracowanie projektu wykonawca ma 18 miesięcy, w tym 14 miesięcy na prace projektowe i 4 miesiące na zdobycie prawomocnych decyzji.