Nasze miasto, Bytom, zainwestuje sumę przekraczającą 23,8 mln zł w projekt polegający na zakupie i montażu instalacji opartych na Odnawialnych Źródłach Energii. Dzięki otrzymaniu aż 20,2 mln zł dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa, mieszkańcy domków jednorodzinnych będą mieli możliwość wyposażenia swoich domostw w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, magazyny energii elektrycznej oraz systemy do zarządzania energią.
11 lutego władze miasta zawarły umowę z firmą EKOSCAN Innowacja i Rozwój Sp. z o.o., która pełnić będzie funkcję operatora tego ambitnego projektu. Tym samym zaprasza się na spotkanie informacyjne, które odbędzie się już dzień później, 12 lutego o godzinie 17:00, mieszkańców zakwalifikowanych do udziału w projekcie. Spotkanie odbędzie się w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego.
Jak podkreśla prezydent Bytomia, Mariusz Wołosz, realizacja projektu „Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii na terenie Gminy Bytom” przyczyni się do skutecznej walki ze smogiem, szczególnie tam, gdzie dominuje zabudowa jednorodzinna. Mieszkańcy miasta otrzymają aż 85-procentowe dofinansowanie na zakup i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii.
Projekt dotyczy wykonania do roku 2026 aż 143 inwestycji związanych z instalacją odnawialnych źródeł energii w budynkach mieszkalnych w Bytomiu. W ramach niego powstaną 122 powietrzne pompy ciepła do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, 136 instalacji fotowoltaicznych, 130 magazynów energii elektrycznej oraz 119 systemów zarządzania energią.
Chętni do udziału w programie mogli zgłaszać się już w roku 2023 i projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem. Teraz, po pozyskaniu w 2024 roku dofinansowania, rozpoczyna się etap realizacji projektu. Pierwszeństwo mają osoby, które zgłosiły się i zostały zakwalifikowane do udziału w programie. W roku 2025 planowany jest dodatkowy nabór.
Jako operator projektu firma EKOSCAN Innowacja i Rozwój Sp. z o.o. będzie odpowiadać za uruchomienie Punkt Obsługi Grantobiorców, udzielanie informacji, sprawdzanie dokumentacji uczestników projektu oraz kontrolę jakości prac, weryfikację kwestii technicznych budynków i odbiór inwestycji OZE w nieruchomościach mieszkańców biorących udział w projekcie. Nadzorować też będzie prawidłową realizację projektu.
Spotkanie organizacyjne dla osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie odbędzie się 12 lutego o godzinie 17:00 w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego. Podczas spotkania poruszone zostaną kwestie kolejnych etapów realizacji projektu, zagadnienia organizacyjne i techniczne oraz warunki rozliczenia dofinansowania.
Od 18 lutego zostanie uruchomiony Punkt Obsługi Grantobiorców w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Parkowej 2 (pokój nr 318, II piętro). Będzie on czynny trzy razy w tygodniu: w poniedziałki od 7:30 do 17:30; we wtorki i środy od 7:30 do 15:00.
Całkowita wartość projektu wynosi 23 836 353,53 zł; kwalifikowalne wydatki to kwota 20 521 530,00 zł, z czego finansowanie UE wynosi nie więcej niż 18 208 747,50 zł; współfinansowanie z budżetu państwa to suma nieprzekraczająca 2 052 153,00 zł; wkład własny wynosi 260 629,50 zł.