Odnawianie historycznej nastawni bramowej w Bytomiu – renowacja na linii kolejowej nr 131

Jest realizowany projekt renowacji zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu, której miejsce znajduje się na trasie przebudowywanej linii kolejowej nr 131. PORR SA – firma, która jest wykonawcą tej inwestycji, do chwili obecnej zrealizowała część prac przygotowawczych nad torami, przeprowadziła parę działań związanych z drenażem oraz rozpoczęła prace przy oczyszczaniu i malowaniu wnętrza nastawni. W najbliższym czasie, to jest już od lipca, zaplanowano również prace związane z wymianą okien. Całość inwestycji powinna zostać ukończona do końca 2024 roku, a jej całkowity koszt wynosi 1,4 mln zł.

Renowacja obejmie nie tylko oczyszczenie i pomalowanie konstrukcji nastawni, ale także przekształcenie elewacji budynku. Wykonawca wymieni także drzwi, okna oraz oświetlenie. Prace obejmują również modernizację wnętrza budynku, który po zakończeniu prac będzie podświetlany.

Wszystkie etapy remontu zostały starannie skonsultowane ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. PORR SA jest firmą odpowiedzialną za realizację prac, które zgodnie z umową powinny zostać ukończone do końca 2024 roku. Ta sama firma prowadzi również prace przy przebudowie hali peronowej dworca PKP w Bytomiu oraz na odcinku linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie.

Nastawnia bramowa „Bt” to budynek, który powstał w 1935 roku, w czasach gdy Bytom należał do III Rzeszy. Budynek ten charakteryzuje się swoją unikalną, modernistyczną formą przypominającą styl streamline, który był popularny w latach 30. XX wieku. Konstrukcja budynku składa się z dwóch brył, z których niższa, jednokondygnacyjna część dzisiaj pełni funkcję pomieszczeń warsztatowo-technicznych, a wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i podpierana stalowym filarem, stanowi tzw. nastawnicownię. Wewnątrz nastawnicowni znajdują się suwakowe urządzenia służące do sterowania ruchem pociągów, które zostaną zachowane jako element dekoracyjny pochodzącej z 1935 roku nastawni.

Nastawnia bramowa „Bt”, wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków, już nie pełni funkcji technicznej. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem kolejowym zostało przeniesione na nastawnię BT4. Po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 131, kierowanie ruchem pociągów będzie odbywać się z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom”, które znajduje się w rejonie ulicy Składowej.